Dejiny - Dejiny pod mikroskopom - Slovenské dejiny - Československo - hranice Veľmocenský diktát alebo vedecký problém? Rokovania o hraniciach Československa v prvej fáze mierovej konferencie v Paríži roku 1919 © Bohumila Ferenčuhová Neviem,
či sa stalo vedome alebo náhodou, že dnešná konferencia sa začína
11. novembra, v deň, ktorý je každoročne vo Francúzsku,
Belgicku a Kanade štátnym sviatkom. V tomto roku je výročie
podpísania prímeria po prvej svetovej vojne v Compiegneskom lese
okrúhle: od kapitulácie Nemecka uplynulo presne osemdesiat rokov. Prímerie
malo ďaleko od mieru a dalo by sa azda povedať, že nielen roky
1918/19, ale hádam až do roku 1923 boli dobou búrlivou a nestabilnou,
predstavujúcou pre stredoeurópske národy križovatku dejín. Je do určitej
miery paradoxom, že z rozvratu strednej Európy historici vinia
nie prvú svetovú vojnu, ale práve Versailleské mierové zmluvy, ktoré
sa pokúsili o nové mierové usporiadanie strednej Európy. Celý prúd
súčasného politického myslenia hľadá korene druhej svetovej vojny
práve v nedostatkoch mierových zmlúv, v ich tvrdosti voči
porazeným (najmä Nemecku a Maďarsku), v tom, že neboli mierovou
cestou v predstihu revidované. Rovnako nosná je však aj opačná
hypotéza: slabosť mierových zmlúv vyplýva z nedostatočného
odhodlania brániť ich. Spojené štáty ich neratifikovali, Veľká
Británia nerealisticky hodnotila mocenskú pozíciu Francúzska a jej stredoeurópskych spojencov, ktorí boli v očiach jej politikov
omnoho menej dôležití ako spokojnosť vyspelého a kultúrneho
Nemecka. Nebudem rozvádzať argumentáciu v prospech ani prvej ani
druhej hypotézy a obmedzím sa na niekoľko poznámok o filozofii a
metodike príprav mierových zmlúv, a to najmä so zreteľom na hranice
Československa. Vieme,
že okrem hlavných
rozhodujúcich orgánov mierovej konferencie, ktorými bola Rada
desiatich (premiérov a ministrov zahraničných vecí) a Rada štyroch
(hláv štátov alebo premiérov) hlavných spojeneckých a združených
veľmocí
- USA, Veľkej Británie, Francúzska a Talianska), pracovali na
konferencii delegácie menších spojeneckých štátov a okrem nich
teritoriálne a iné komisie a subkomisie, ako aj experti a poradcovia.
Medzi nimi bolo aj množstvo univerzitných profesorov a vedcov. Americkí
sa sústredili v Inquiry, britskí
v Political Intelligence
Department vo Foreign Office, 1 francúzski v Comité
d´Etudes (Študijný výbor). Akým spôsobom argumentovali, čo
odporúčali politikom a do akej miery boli ich názory rešpektované?
Boli kompetentnejší a nezávislejší ako politici? Pokúsime sa
odpovedať na tieto otázky jednak na základe publikovaných, ale
zriedkavo dostupných a preto vzácnych materiálov
francúzskeho Comité d´Etudes 2, jednak na základe
neredigovaných stenogramov rokovaní Komisie pre československé záležitosti
(Commission des Affaires tchécoslovaques), zloženej zo zástupcov štyroch
veľmocí, tak ako sa zachovali v pozostalosti André Tardieua.3
Tieto stenogramy sú podrobnejšie ako zápisnice, ktoré boli
publikované v Dokumentoch parížskej mierovej konferencie. Uvedené
študijné zoskupenie vzniklo počas prvej svetovej vojny v súlade
so želaním najvyšších politických kruhov. Už roku 1915 požiadal
prezident republiky Raymond Poincaré Charlesa Benoista ,4 profesora
na Ecole des sciences politiques (Škole politických vied), aby
inicioval historické a geografické štúdium, ktoré by uľahčilo
stanovenie mierových podmienok pre prípad vojnového víťazstva
Dohody. Neistá situácia na frontoch načas oddialila vznik Študijného
výboru. V januári 1917 rovnakú žiadosť vyslovil predseda vlády
a minister zahraničných vecí Aristide Briand v súvislosti s formulovaním
francúzskych vojnových cieľov, na ktorom jeho spolupracovníci Jules
Cambon a Philippe Berthellot pracovali pri príprave rokovaní Paula
Cambona v Londýne a P. Doumergua v Petrohrade. Študijný výbor
sa začal stretávať raz do týždňa od konca februára 1917.
Briandova demisia 17.3.1917 prácu výboru neprerušila a štúdium
budúcich mierových podmienok v jeho rámci pokračovalo až do
roku 1919.5 Výbor bol zložený
z profesorov Sorbony, prestížnej Ecole normale supérieure,
prednášateľov
College de France a hlavné slovo v ňom mali historici a
geografi. Okrem spomenutého Benoista sem chodieval
Alphonse Aulard, Ernest Lavisse, Emile Bourgeois, geografi
Emmanuel de Martonne, Lucien Gallois, Albert Demangeon,
historici-geografi Louis-Eisenmann a Charles Seignobos, lingvisti
Antoine Meillet a Emile Haumant. Mnohí z nich boli odborníkmi na
problematiku Balkánu a strednej Európy. Patril k nim aj na
Slovensku známy historik Ernest Denis a ďalší vedci. Strednú Európu
poznali nielen zo štúdia, ale
vďaka početným cestám aj z vlastnej empírie. Študijný výbor publikoval svoje prvé práce na jar 1918, ale jeho činnosť sa zintenzívnila najmä po uzavretí prímeria. Materiály vyšli jednak vo forme máp, ktoré vydala armáda6 , jednak vo forme tridsiatich expozé k jednotlivým problémom (okrem iného - Talianske požiadavky, Východná hranica Belgického kráľovstva, Židovská otázka v historickom Poľsku, Politická nezávislosť a možné hranice Albánska, atď), ktoré často sprevádzali štatistické údaje.7 Materiály boli analytické, nezjednodušovali problémy a nehľadali konečné riešenia. Dôsledne zmapovali kontroverzné nároky stredoeurópskych krajín - okrem iného Poľska a Československa, problematiku Jadranského pobrežia, Banátu., atď. Ponechávali priestor alternatívam, neprejudikovali rozhodnutia, často sa obmedzili skôr na metodický návrh zásad a postupov ako riešiť problémy. Napríklad J-E. Pichon, bývalý lektor francúzštiny na Karlovej univerzite v Prahe, ktorý úzko spolupracoval s Československou národnou radou v Paríži,8 vypracoval pre Comité d´études materiál o problematike sčítania obyvateľstva Rakúsko-Uhorska a o nepresnosti jeho oficiálnych štatistík týkajúcich sa národností. Referoval o ňom na zasadnutí 10. decembra 1918 a na záver zdôraznil, že pri štúdiu národnostného zloženia monarchie treba oficiálne štatistiky používať veľmi opatrne. Štatistik, geograf a kartograf E. de Martonne mu však oponoval. Podľa jeho názoru aj oficiálne štatistiky dostatočne argumentujú v prospech práv národov a predstavujú najpresnejší dokument, aký je v danej oblasti k dispozícii. Ak by sa príliš zdôrazňovala ich nedôveryhodnosť, nedalo by sa stavať na ničom. Upozornil tiež na rôzne metódy umožňujúce spresnenia a priblíženie sa k realite. Zasadnutie sa zhodlo na všeobecnom závere, že „treba údaje zvažovať a myslieť na to, že percento národností iných ako Nemci a Maďari môže byť nižšie ako skutočnosť; potom však možno prijať rakúske a maďarské štatistiky ako základ štúdia.9 7. marca 1919 prednášal J.-E. Pichon na tému Hranice československého štátu. Bolo to o mesiac neskôr, ako Československo poslalo sekretariátu mierovej konferencie 11 memoránd s územnými požiadavkami. Pichon zdôraznil,
že teritoriálne nároky, čím rozumel právo na samostatný štát,
sa opierajú o tri zásady: historické právo, národnostný princíp a
právo na život v nezávislosti - v zmysle bezpečnosti a
hospodárskej nezávislosti. Podľa Pichona štát by mal byť síce z etnickej
stránky čo najhomogénnejší , čo však neznamená, že jeho hranice
sa musia stotožňovať s jazykovými hranicami, ktoré sa počas
storočí menili rovnako ako politické hranice. Dôležitejšie je, aby
nový alebo obnovený štát bol životaschopný, dokázal čeliť
vonkajšiemu nebezpečenstvu a zaopatriť si na vlastnom území alebo
bez problémov v zahraničí všetko, čo potrebuje. Vyjadril
podporu všetkým československým požiadavkám vrátane požadovaných
drobných rektifikácií hraníc, pripojenia celého Tešínskeho
Sliezska a koridoru s Juhosláviou. Pokiaľ ide o hranice s Maďarskom
nevyslovil sa o konkrétnej línii, ale hlavný tok Dunaja od Bratislavy
po Komárno, ktorý bol tepnou života v Podunajsku, považoval za
nevyhnutný z hľadiska hospodárstva a komunikácií. ČSR má mať
dosť síl nielen na prežitie, ale aj na to, aby bola prekážkou proti
nemeckej expanzii na východ. Pichon analyzoval vo svojej rozprave
problematiku Čiech, Moravy a Slovenska vo zvláštnych podkapitolách,
slovenskú problematiku poznal dobre aj vďaka spolupráci so Štefanom
Osuským. O Slovákoch hovoril ako o „bratoch Čechov, tak ako sú
nimi aj Moravania“. Teda netvrdil, že na Slovensku žije československý
národ. O „československom“ národe sa netradične vyjadril v štúdiách o hraniciach Slovenska aj francúzsky geograf Jacques Ancel, ktorý bol presvedčený o tom, že mierové zmluvy po prvej svetovej vojne vznikli na základe expertíz zemepiscov, historikov, právnikov a ekonómov, ktorí pracovali svedomite a usilovali sa o objektívne posúdenie neľahkých problémov. Tvrdil, že im nešlo o nájdenie presnej hraničnej línie v zmysle nemeckej spravodlivej a prirodzenej hranice „die echte Grenze“ ; vo vymedzovaní „der deutscher Kulturboden“, pôdy nemeckej civilizácie, dokonca videli utajenú snahu o podmanenie „Mitteleuropy“. Francúzska politická geografia si väčšmi všímala utváranie národov v 19. storočí. Vychádzala pri tom z humánnej geografie, ktorá skúma rozličné spôsoby života a životné podmienky obyvateľstva priaznivo pôsobiace na zjednocovanie rozptýlených skupín. Proces utvárania národa Ancel ilustroval na príklade Francúzska: zmeny v pozemkovom vlastníctve po Revolúcii 1789 viedli k demokratizácii, vedľa šľachty a tradičného meštianstva vzniká kapitalistický svet, svet mestských robotníkov do seba vťahuje roľnícke komunity z vidieka a spoločne poznamenávajú mestský život. Medzi týmito rôznymi spôsobmi života musí pomaly vzniknúť rovnováha, rozdiely sa stierajú a napriek parlamentným šarvátkam vzniká spoločenská stabilita. Vzniká národ ako „harmonická kombinácia rozličných spôsobov života“ 10 V strednej Európe vznikli najprv „romantické národy“, ktoré pestovali jazyk, literatúru, vedu. Atraktívny prvok v nich predstavoval malý pozemkový vlastník a jemu blízka malá mestská buržoázia a inteligencia. Vďaka spoločnému jazyku sa upevnilo kompaktné jadro. Prišiel rad na teritoriálne revolúcie, ktoré zvíťazili neskoro a naraz - roku 1918. Až potom to politici zaznamenali do medzinárodných zmlúv. Vývoj pokračoval sociálnou revolúciou, mesto slúži vidieku ako továreň a trh a dochádza k ich zblíženiu. Prostredníctvom škôl prístupných aj pre menšiny národy získali mladú generáciu, ktorá prijala nový štát za vlastný. Vznikla tak rovnováha medzi Nížinou a Horou. Podľa Ancela hranice v strednej Európe nevznikli na
základe povrchných strategických a hospodárskych úvah, ale na základe
toho, že sa do jedného celku harmonicky spojili časti, ktoré k sebe
patria. „Napríklad hornaté Slovensko, ako každá podobná krajina má
komunikácie, ktoré smerujú od úpätia do vrchov. Tak na úpätiach
slovenského masívu je určitý počet dolín, ktoré sa klonia k Dunaju
často v smere východ-západ, tak ako v Poiplí alebo na
Hornej Tise, a v tých údoliach vedú komunikácie “.11 Trianonskú
mierovú zmluvu vysvetľoval ako dôsledok národných hnutí 19. storočia
a rozloženia Uhorska na prirodzené regióny. Zároveň zdôrazňoval,
že veľmi zložitá problematika hraníc Maďarska so Slovenskom,
Rumunskom a Chorvátskom sa študovala v prípravných komisiách
mierovej konferencie mimoriadne podrobne a starostlivo tak so zreteľom
na národnostné zloženie obyvateľstva, ako na hospodárstvo a
geografiu. Slovensko poznal z autopsie a z prác Štefana Janšáka.
Aj po rokoch trval na tom, že Trianonská hranica bola dobrá a prístup
k Dunaju mal veľký efekt tak pre hornaté Slovensko, ako aj pre
medzinárodný obchod. Konštatoval, že Slovensko sa stalo národom,
ale zároveň mu to neprekážalo, aby napriek civilizačným, hospodárskym,
jazykovým rozdielom a rozdielnej mentalite nehovoril aj o československom
národe, do ktorého podľa neho patrili aj všetky jazykové, etnické
a náboženské menšiny, ktoré s ním žili v jednom štáte.12 2.
Quai
d´Orsay a h Hoci
Francúzsko a ďalšie veľmoci uznali v júni - septembri 1918 Československú
národnú radu ako vojenského spojenca, rýchly rozpad habsburskej
monarchie ich prekvapil.
Ani kráľovské Maďarsko, ani ľudové Maďarsko grófa Károlyiho
Padovské prímerie nepovažovalo za záväzné a pokúsilo sa o
samostatnú dohodu o prímerí, o ktorej
začal rokovať Franchet d´Esperey s M. Károlyim
5.novembra, teda pred kapituláciou Nemecka. Dohodu o prímerí
podpísal 13. novembra 1918 vojvoda Mišić a generál Henrys, za
Maďarsko delegát maďarskej vlády Béla Linder. Henrys zostal presvedčeným
zástancom svojho diela a v tomto zmysle vplýval aj na generála
Vixa, vedúceho spojeneckej vojenskej misie v Budapešti. V XVII.
bode tejto dohody sa písalo: „Les Alliés n´interviendront pas dans
l´administration intérieure de l´Etat hongrois.“
(Spojenci nebudú zasahovať do vnútornej správy Maďarského
štátu.)
Maďarský štát už nebol Uhorskom, ale jeho hranice ani zďaleka
neboli jasné. Navyše spojenci získali právo vojensky obsadiť každú
lokalitu, ktorú určí hlavný veliteľ spojeneckých vojsk. Ďalší
postup grófa Károlyiho svedčí o tom, že sa rozhodol rezignovať na
Chorvátsko a Slavóniu a bojovať za udržanie Sedmohradska a najmä
Slovenska.
Z pohľadu Slovenska sa zdá, že vyjadrenie Dohody o slovensko-maďarskej demarkačnej línii prišlo veľmi neskoro. Na príprave mierových podmienok v strednej Európe sa však začalo pracovať ihneď po kapitulácii Nemecka. Už 15. novembra poslalo Ministerstvo zahraničných vecí Francúzska list ďalším ministerstvám a verejným inštitúciám, v ktorom sa písalo: „ Po vykonaní klauzúl prímeria s Bulharskom, Tureckom, Rakúsko-Uhorskom a Nemeckom spojenci budú študovať predbežné podmienky mieru (les préliminaires de Paix).“ Požiadalo ich preto, aby predsedníctvu vlády, ministrovi vojny, ako aj oddeleniu Direction politique na Quai d´Orsay posielali študijné materiály so stručným a jasným záverom, aby sa mohla dokumentácia k tomuto predmetu doplniť. Prostredníctvom generála Le Ronda, ktorý si tak vlastne vyžiadal podklady od zástupcov Československa, sa doslovné znenie listu dostalo aj Benešovi a do Parížskeho archívu AMZV v Prahe.15 O belehradskom prímerí, ktoré Quai d´Orsay hodnotil ako lokálny doplnok k všeobecnému prímeriu s habsburskou monarchiou, sa tu nepísalo nič. V ten istý deň Georges Clemenceau napísal v odpovedi Benešovi na blahoželanie k podpísaniu prímeria Nemeckom, že Francúzsko si považuje za česť, že prospelo vzniku Československej republiky a bude s ňou v budúcnosti priateľsky spolupracovať. 16 Vojenská situácia a vnútorné napätie v Bulharsku, Transylvánii, Banáte, na Ukrajine a v Maďarsku, ako aj zlé fungovanie železníc ho však viedli k tomu, že rozhodne odmietol poslať francúzske jednotky na Slovensko, napriek tomu, že minister zahraničných vecí Stephen Pichon Benešove žiadosti podporoval.
Vzhľadom na to, že
medzi vládami
v Prahe a Budapešti vznikol teritoriálny spor, Clemenceau
požiadal 26. novembra Pichona o upresnenie, čo si o maďarsko-československej
hranici myslia ostatné dohodové mocnosti.17 Po
ujasnení si základných otázok francúzska diplomacia začala aj na
medzinárodnom fóre s ofenzívou
v prospech spojeneckého Československa, pričom zdôraznila,
že
Károlyiho vláda nie je medzinárodne uznaná a snaží sa zbaviť
Maďarsko zodpovednosti za vojnu a za utláčanie nemaďarských národov.18
Záležitosť Slovenska bola čiastočne rozhodnutá 19. decembra
1918, keď Clemenceau oznámil vrchnému veliteľovi východných armád
Franchetovi d´Esperey
informáciu Ministerstva zahraničných vecí Francúzska, že
„Primo -„Historické hranice Slovenska požadované česko-slovenskou
republikou sú nasledovné: a) Západné a severné hranice sa zhodujú
s hranicami súčasného Uhorska („Hongrie). b) Južné hranice
sledujú Dunaj až po rieku Ipeľ, potom tok Ipľa až po mesto Rimavská
Sobota,
potom rovnú líniu od Západu na východ až po rieku Uh. c) Východné
hranice sa zhodujú s tokom Uhu až po hranice s Haličou.
Secundo.- Definitívne hranice budú môcť byť určené až po dohode
medzi spojencami na mierovej konferencii.“ 19
Táto línia nebola výsledkom dohodového diktátu, ale úporného Benešovho úsilia v Paríži, naliehania pražskej vlády a odhodlania V.Šrobára a časti slovenského obyvateľstva nevrátiť sa do Uhorska. Zároveň sa o hraniciach česko-slovenského štátu rokovalo aj na Quai d´Orsay, ktorý kompletizoval materiály týkajúce sa mierového usporiadania. Vo fonde André Tardieua, ktorý patril na mierovej konferencii k vplyvným politikom, sa zachovalo niekoľko materiálov o prerokúvaní hraníc Československa z obdobia od novembra 1918 do konca januára 1919. Nesignovaný tridsaťsedemstránkový strojopis z 20. novembra 1918 analyzuje „Les limites, au point de vue ethnographique de l´Etat tchéco-slovaque.“ Autor sa usiluje o vedeckú nestrannosť a využíva výsledky bádania francúzskych slavistov L. Legera a E. Denisa, etnografickú prácu Bertranda Auerbacha, francúzsky preklad knihy Lubora Niederleho, ale aj nemecky písané publikácie od Britholtza, Lipperta, Wenczelidesa alebo francúzsky text zrejme maďarskej práce o Uhorsku (R. Gonnard: La Hongrie au XXe siecle.) Rozbor venuje pozornosť štyrom „českým provinciám“: Čechám, Morave, rakúskemu Sliezsku a uhorskému Slovensku. Konštatuje, že z etnografického hľadiska sa ako národ konsolidovali Česi, ktorí sú v opozícii a na postupe voči kompaktnému nemeckému obyvateľstvu v pohraničí. Morava je pestrejšia a slovanské obyvateľstvo sa tu ešte neprestalo deliť na kmene Horňákov, Hanákov, Valachov a Slovákov. Rakúske Sliezsko je nemecko-poľské s českou menšinou pri Frenštáte.
Uhorských Slovákov charakterizuje ako vrchárov, ale nezabúda ani na
ostrovy na Dolnej Zemi, na moravských Slovákov, ktorí sa počešťujú
a na vysťahovalcov v Amerike. Nezmieňuje sa o spisovnej slovenčine,
ale uvádza, že Slováci hovoria troma hlavnými nárečiami.
Neuspokojuje ho definícia, že „Slováci sú Česi, ktorí žijú v Uhorsku“,
tak ako to tvrdia niektorí obyvatelia Čiech. Upravuje ju na
„jedinú vedecky presnú definíciu slovenskej národnosti: Slováci sú
české kmene, ktoré sa pred dvanástimi storočiami oddelili od ostatných
českých kmeňov, aby sa usadili v Uhorsku.“ Odlíšili sa od
nich vďaka inému bydlisku, kde sa pomiešali s Maďarmi, Sasmi a
Rusínmi, o čom svedčia ich dialekty, zachovanie starobylých mravov a
krojov. Ich centrom je Trenčín, Orava, Liptov, Nitra a Zvolen, na východe
sa prelínajú s Rusínmi, na západe ich osídlenie presahuje do
Zalitavska. Pokiaľ ide o etnografické ohraničenie slovenských regiónov
možno ho vymedziť Uhom, línia ide ďalej na sever od Nového Mesta
pod Šiatrom, prechádza cez Košice, potom južne od Rožňavy a
Rimavskej Soboty, pri Lučenci sa dotýka Ipľa, sleduje jeho tok na
severnej strane,
prechádza cez Levice a Nitru, ktorá je v slovenskom kraji,
smeruje k Novým Zámkom, prechádza cez Váh pri Galante, obracia
sa k Prešporku, ale severne od tohoto mesta opäť vystupuje k Morave.20
V tejto súvislosti nechceme hodnotiť úroveň vedeckého
poznania strednej Európy vo Francúzsku roku 1918, ani uvažovať o
tom, kto a za akými cieľmi tento etnografický materiál predložil
ministerstvu zahraničných vecí. Podstatné je, že tí, čo
rozhodovali o hraniciach vedeli o etnickej pestrosti rodiaceho sa česko-slovenského
štátu a ďalej to, že k maximalistickým československým požiadavkám,
ktoré Beneš naznačil 6. novembra v spomenutej nóte
Clemenceauovi, pribudla minimalistická etnická hranica, nie vzdialená
od línie, ktorú Milan Hodža pod tlakom okolností a generála Vixa
dohodol o mesiac neskôr -7. decembra v Budapešti s maďarským
ministrom vojny Albertom Barthom.21
Etnické hranice sa nestali základom územia Česko-Slovenskej republiky. Dôležitejší materiál prerokoval André Tardieu na nedatovanej schôdzi s generálom Le Rondom a Degrandom, pracovníkom Direction politique na Quai d´Orsay, ktorý s Benešom spolupracoval na príprave uznania v rokoch 1917 - 1918. Na stretnutí sa tiež zúčastnil Louis Aubert z ministerstva zahraničných vecí a traja vedci, ktorí pracovali v Comité d´Etudes: Denis, Haumant a de Martonne.22 Vysvetľuje to dobrú znalosť a podporu československých nárokov, ale aj úsilie o ich kritické hodnotenie. Pri vytýčení hraníc Česko-Slovenska (Tchéco-Slovaquie) sa malo vychádzať z troch základných princípov:
Týmto princípom, podľa autora materiálu, československé požiadavky zodpovedajú. Stručne ich sumarizuje aj s nárokmi na malé rektifikácie hraníc v Kladsku a Ratiborsku a ich prípadnú výmenu za čisto nemecké Chebsko, pričom by však chebský železničný uzol zostal v Česko-Slovensku. Zachovaná by zostala aj česko-rakúska historická hranica, až na úpravu v prospech ČSR na južnej Morave. Úvahy o úpravách v Lužici mu pripadajú neopodstatnené, i keď vie o podpore Lužických Srbov Čechmi. Pokiaľ ide o severnú hranicu podporuje české nároky na väčšiu časť Tešínska a na podstatnú časť uhoľnej panvy. Svoj názor na Tešínsko podopiera hospodárskym argumentom: Poľsko potrebuje menej energetických surovín, pretože má haličskú ropu a aj bez tešínskeho uhlia produkuje viac uhlia na jedného obyvateľa ako Československo s Tešínskom (1,5 t proti 1,048 t). Ani na Orave a Spiši sa mu poľské nároky nezdajú oprávnené. Vidí v nich snahu o strategicky ofenzívnu hranicu a pokus Poľska o ovládnutie horných tokov Oravy a Popradu a otvorenie cesty do Dunajskej panvy. Celkom vážne a bez námietok sa rozoberá možnosť koridoru s Juhosláviou, ktorý by politicky oddeľoval Rakúsko od Maďarska. Bol by 200 km dlhý a 80 km široký, viedla by tade železnica z Bratislavy do Veľkej Kaniže, ktorá zaručí českému priemyslu možnosti exportu výrobkov cez Terst, bude prepojená v Bratislave so železnicou Gdansk - Bratislava. Autor konštatuje, že táto myšlienka je drahá najmä T.G.Masarykovi, ktorý chce, aby „česká kultúra prišla na pomoc menej vyspelej juhoslovanskej kultúre. ... Juhoslovania budú potrebovať českých profesorov, inžinierov a lekárov.“ 23 Pokiaľ ide o hranicu s Maďarskom Československo žiada,
aby prešla cez Dunaj na juhu od Komárna, čo autor považuje za
neprijateľné, lebo také predmostie by svedčilo o agresívnych úmysloch.
Vo Vacove by sa mala hranica vzdialiť od Dunaja a ísť po hrebeni
Bukových hôr. Viedla by prechodnou oblasťou medzi vrchmi a rovinou,
kde sa Slováci „utiahli pred maďarským útlakom do hôr“. Z hospodárskeho
hľadiska by Slovensku zabezpečila Dunaj a obsiahla by aj Salgotarjánsku
hnedouhoľnú panvu, z vojenského železnicu zo Šiah cez Lučenec
do Košíc a Humenného. K Československu by mohla patriť
„Uhorská Rus“ pod podmienkou samosprávy. Na jednej strane by to zdôraznilo
paradoxne predĺžený tvar štátu, na druhej by zabezpečilo Československu
160 kilometrov dlhú hranicu s Rumunskom a priame spojenie Prahy s Bukurešťou.
O presnej hraničnej línii sa tu ešte nepíše.24 Na základe
rozobratého dokumentu a tajných nót, ktoré vypracoval Generál Le
Rond o hospodárskych väzbách Československa, dopravných komunikáciách
a produktoch (9.1.1919) a o hraniciach medzi Československom a Nemeckom
(18.1.1919) možno konštatovať, že Československo prekonzultovalo na
Quai d´Orsay ešte pred prvým vystúpením E. Beneša v Rade
desiatich svoje územné nároky a oprávnene mohlo očakávať, že časť
francúzskych diplomatických a vojenských kruhov podporí aj jeho
maximalistické nároky. 25 Francúzske vojenské kruhy boli
podrobne informované o línii maximalistických nárokov Československa
voči Maďarsku a konštatovali, že sú motivované hospodársky (snaha
pričleniť Sálgotarján) a komunikačne - oprávnené sa im zdali požiadavky
na železnicu Šahy,
Lučenec, Sajoszentpeter, Košice, Humenné. Zároveň upozorňovali
aj na to,
že uspokojenie týchto nárokov do značnej miery obetuje etnické
práva Maďarov. Požadovaný železničný uzol Miškovec a jeho okolie
boli totiž skoro čisto maďarské.26 O
parížskych mierových rokovaniach a versailleskej, saint-germainskej a
trianonskej mierovej zmluve existuje rozsiahla historická literatúra.
Napriek tomu sa u nás často akcentuje neznalosť strednej Európy zo
strany západných politikov, poprípade sa akcentujú ich skryté a
rozporné veľmocenské záujmy. Pri každom diplomatickom rokovaní sa
v dokumentoch skrýva aj to „nevypovedané“. Pred nami však
stojí úloha analyzovať v prvom rade konkrétne formulované názory
o nových štátoch v strednej Európe a ich hraniciach. Československé
požiadavky ústne prezentoval na zasadnutí Rady desiatich
5. februára 1919
Eduard Beneš sprevádzaný predsedom československej delegácie
Karlom
Kramářom. Sprievodné slová boli umiernené, písomné požiadavky,
ktoré dostal sekretariát mierovej konferencie v 11 memorandách
obsahovo zodpovedali vyššie uvedeným materiálom a pokiaľ išlo o
koridor s Juhosláviou, južnú hranicu Slovenska a Podkarpatskú
Rus, boli maximalistické. 27 Československo žiadalo, aby
hranica s Maďarskom išla po Dunaji, potom skoro rovno na východ
po vrcholoch Bukových hôr a Matry len máličko severnejšie od
Vacova, pričom by Slovensku patril aj Miškovec a skoro celá Tokajská
oblasť, mimo mesta Tokay. Občas sa v literatúre zdôrazňuje, že
sa tak stalo pod vplyvom Karla Kramářa, ktorý po dohode s Benešom
presadzoval na mierových rokovaniach maximalistické požiadavky, od
ktorých potom mohol československý minister zahraničných vecí
takticky odstúpiť. Postup československých vojsk na tzv. druhú
demarkačnú líniu koncom apríla 1919 však svedčí o tom, že nároky
neboli celkom platonické. Podľa najnovšej práce M. Hronského zástupcovia
Slovenska v československej delegácii na mierovej konferencii (
J. Škultéty, I. Hrušovský, M. Blaha, V. Černo, H. Turcerová) až na
Š. Osuského a sčasti F. Houdka, nemali možnosť zohrať v Paríži
významnejšiu úlohu a až na posledných dvoch sa do vlasti vrátili už
koncom marca 1919 28
Pravdepodobne nevypracovali ani memorandum č. 5
nazvané La Slovaquie, le
territoire revendiqué en Slovaquie. Koho
však mal Masaryk na mysli, keď Benešovi napísal: „Požadavky
magyarského teritoria Kramář a Slováci přepínají. Pozor!“(5. 1.
1919)29 Podobne
ako po prezentácii rumunských
územných nárokov pred Radou desiatich a po konflikte medzi Československom
a Poľskom v Tešínsku, aj 5. 2. 1919 sa Rada desiatich rozhodla
zriadiť zvláštnu komisiu expertov - Commission des affaires tchécoslovaques,
ktorá mala preskúmať teritoriálne nároky Československa. Prvý raz
sa stretla 27. februára a zasadala celkom 10 krát. Posledné
zasadnutie sa konalo 5. mája 1919. Komisii predsedal francúzsky
diplomat Jules Cambon, ktorý bol aj predsedom Komisie pre poľské záležitosti;
ďalším francúzskym delegátom bol Jules Laroche.. Spojené štáty v nej
zastupoval profesor Charles Seymour a M. A. Dulles,
Veľkú Britániu Joseph Cook a Harold Nicolson a Taliansko
Salvaggo Raggi a diplomat Stranieri. Na rokovania boli prizývaní aj ďalší
zástupcovia a experti hlavných spojeneckých a združených veľmocí.
Pozornosť si zaslúži častá prítomnosť už spomenutého francúzskeho
generála a zemepisca Le Ronda;
predsedal totiž zvláštnej podkomisii, o zriadení ktorej
rozhodla 28.2.1919
komisia pre československé záležitosti a poverila ju detailným
zakreslením navrhovanej hraničnej línie do máp. Mimoriadne zaujímavé sú dve prvé zasadnutia komisie 27.a 28.2.1919, pretože sa na nich rozhodlo o základných záležitostiach Československa: zachovaní administratívnych hraníc Čiech a Moravy ako základu hraníc ČSR, schválilo sa spojenie českých krajín, Slovenska a Podkarpatskej Rusi do jedného celku, načrtlo rozdelenie tešínskeho Sliezska medzi Československo a Poľsko, predmetom rokovaní bola dokonca aj filozofia a základ legislatívneho usporiadania menšinových záležitostí. O práve národov na sebaurčenie sa na nich v podstate nehovorilo. Podľa predsedu komisie Cambona Československo ako štát ešte neexistovalo a práve víťazné veľmoci mu mali prideliť územie porazeného Rakúsko-Uhorska. Po rozpade monarchie sa tohoto územia malo vzdať v prospech veľmocí Rakúsko a Maďarsko. Všetci členovia komisie dostali od československej delegácie spomenutých 11 memoránd s územnými požiadavkami, ktoré sa však nestali podkladom pre ďalšie rokovania Memorandá totiž neboli kategorické, veľmociam sa v nich predkladala len určitá možnosť riešenia. Väčšiu váhu malo Benešovo a Kramářovo predchádzajúce ústne prezentovanie československých nárokov v Rade desiatich; v komisii to bolo zasa expozé, ktoré o územných nárokoch ČSR vypracoval druhý francúzsky delegát Jules Laroche. Hneď na začiatku svojho vystúpenia uviedol, že najdelikátnejšou otázkou bola požadovaná rektifikácia hraníc, respektíve výmena menších území Čiech a Nemecka v západnom a severnom pohraničí, cieľom ktorej bolo zníženie počtu nemeckého obyvateľstva v Čechách, ktoré však nemohlo zásadným spôsobom riešiť otázku nemeckej menšiny v ČSR. Naopak, prinieslo by to poškodenie prirodzenej hranice, akých je v Európe málo a ktorá má pre Čechy zásadný význam. Zástupcovia všetkých veľmocí sa zhodli v tom, že hospodárske, geografické a napokon aj strategické dôvody pri stanovení hraníc majú dostať prioritu pred „etnografickým“ (čiže národnostným) zreteľom.
Pojmu „historické“ hranice sa vyhýbali v tom zmysle,
že v rôznych obdobiach mali krajiny rôzne teritórium a
historické argumenty často zakrývali snahu o rozšírenie územia. Z tohoto
hľadiska mali české úvahy o pripojení Lužice alebo jej časti malú
nádej na úspech a slovanskosť lužických Srbov sa do úvahy nebrala
vôbec. Naopak, zelenú by boli dostali požiadavky na administratívnu
hranicu Čiech, Moravy a pravdepodobne aj tešínskeho Sliezska, keby sa
boli vyslovili jasne a nepredchádzali im lokálne dohody o delení územia,
ktorých sa chytilo Poľsko. Skrátka národnostná koncepcia, ktorá
dominovala u T.G.Masaryka bola celkom iná ako metódy riešenia problému
na mierovej konferencii. Existencia veľmi početnej nemeckej menšiny v českých
krajinách a.menšej na Slovensku nebola pre rokujúcich dohodových
diplomatov nijakým tajomstvom. Zástupcu USA Ch. Seymoura trápila najmä
preto, že sa obával o stabilitu ČSR a o to, že ČSR nedokáže takú
početnú menšinu asimilovať. Talian Salvaggo Raggi zasa uvažoval o
tom, že prítomnosť českých Nemcov
ovplyvní zahraničnopolitickú orientáciu ČSR a bude mať
nepriaznivý vplyv na jej spoluprácu s Dohodou: namiesto vlastného
spojenca alebo neutrálnej krajiny
by tu mohla nájsť štát spriatelený s Nemeckom.
Laroche podobné obavy pokladal za neopodstatnené a navrhoval,
aby sa menšinová problematika riešila legislatívne, podobne ako po
francúzsko-pruskej vojne roku 1870, keď obyvatelia Alsaska-Lotrinska
dostali právo na opciu. Podobnú zákonnú úpravu chápal ako
prostriedok na zníženie vplyvu germanizmu v ČSR. Na jej základe
by sa československí občania žijúci mimo územia republiky mohli opäť
usadiť v starej vlasti a rovnaké právo na optovanie by dostali
aj českí Nemci. Laroche mienil, že ak zostanú v Čechách,
nebudú mať
v budúcnosti záujem na narúšaní pokoja v štáte,
v ktorom sa rozhodli ostať.30 Komisia tak dosiahla
zhodu v prvej záležitosti, čiže v tom, že problém českých
Nemcov sa nebude riešiť zmenou administratívnej hranice Českých
krajín, ale poskytnutím práva na slobodné zvolenie si štátnej príslušnosti
počas určitej, presne stanovenej lehoty. O menšinovej
problematike sa teda začalo uvažovať v súvislosti s bezpečnosťou
Československa a ani chvíľu sa v komisii neuvažovalo o tom, že
kultivovovaní Česi by mohli v budúcnosti obmedzovať existenciu
menšinových kultúr. Podobne
komisia pristupovala aj k maďarskej otázke na Slovensku, o ktorej
sa rokovalo na druhom zasadnutí - 28.2.1919.
Pripojenie Slovenska k českým krajinám sa považovalo za
vec zásadnú, ktorú nikto nespochybnil. O to väčšia pozornosť sa
venovala problematike československo-maďarskej hranice. Napriek tomu,
že sa Československo písomnou formou v memorande o slovenskej otázke
uchádzalo o maximalistickú hranicu a francúzski delegáti boli o tom
informovaní,
ani raz sa o nej nerokovalo. Československá strana sa neoprela
o existenciu žúp a teda ani akých-takých administratívnych hraníc,
ba ani o kontinuitu slovenského osídlenia na juhu novohradskej župy.
Priznala, že v okolí Miškovca a v Bukových horách je súvislé
maďarské osídlenie. Predstavu o československo-maďarskej hranici
prezentovali najprv delegáti USA a Veľkej Británie. Seymour zdôraznil,
že v republike je už toľko cudzieho obyvateľstva, že zásadným
kritériom pri stanovení južnej hranice Slovenska je obmedziť čo
najväčšmi počet maďarského obyvateľstva, pravda ponechajúc Slovákom
nielen vrchy, ale aj nejaké územie na úpätí, čo by umožnilo
dopravné spojenie. Ďalej sa mal brať zreteľ na hospodárske potreby
obyvateľstva. Navrhoval, aby Bratislava patrila Československu, ale
hranica by mala potom viesť po Malom Dunaji a po Ipli a ďalej čo
najtesnejšie popri etnickej hranici.
H. Nicolson z Veľkej Británie ponechával Žitný ostrov
tiež Maďarsku, ale postavil sa za to, aby Československu patril aj sútok
Dunaja a Váhu, teda Komárno. Po prerokovaní záležitosti v podkomisii
sa 3.3.1919 vyjadril aj za pričlenenie železničného uzla nad Sátorújhelyom
(Novým Mestom pod Šiatrom) k Československu. Talianski
diplomati sa spočiatku vždy pripojili k tej navrhovanej línii,
ktorá dávala ČSR najmenej územia.31 Takýto postoj demonštrovali
od prvej Benešovej prezentácie československých nárokov; okrem
koridoru
bol totiž na Benešovej sprievodnej mape zakreslený Terst a celá
Istria ako súčasť Juhoslávie. Keďže si na toto územie
nárokovalo Taliansko, vyprovokovalo to protestnú návštevu
talianskeho diplomata u Masaryka, ktorý sa vec pokúšal urovnať.32
Napriek prehĺbeniu nedorozumenia, ktoré sa prejavilo v kompetenčnom
spore francúzskej a talianskej vojenskej misie v ČSR, Taliansko
sa v rokovaniach komisie pre československé záležitosti dokázalo
správať konštruktívne a nebolo prekážkou na dosiahnutie konečného
konsenzu všetkých delegácií. Najväčšie výhrady malo Taliansko k pričleneniu
Podkarpatskej Rusi k Československu. Uvažovalo jednak o jej
ponechaní v Maďarsku, jednak o pričlenení k Rumunsku a
argumentovalo potrebou komunikácie medzi týmito dvoma krajinami a Poľskom.
Zostalo však osamotené. USA a Veľká Británia argumentovali tým, že
Rusíni nemajú zostať v Maďarsku, kde poznali etnický útlak a
nemajú byť pričlenení ani k Rumunsku, pretože sú Slovania.
Najlepšie by im bolo teda dať vlastný autonómny štát v rámci
Československa, ktoré je im etnicky najpríbuznejšie. Proti zhodnému
postoju Francúzska, Veľkej Británie a USA
napokon ani Taliansko oficiálne neprezentovalo výhrady a už
28.2.1919 sa dosiahla zásadná zhoda s pričlenením Podkarpatskej Rusi
ako autonómneho štátu k Československu.33 Vzhľadom
na to, že Ústredná teritoriálna komisia, ktorej predsedal Tardieu,
žiadala konečné správy od jednotlivých komisií do 12. marca, práca
Komisie pre Československé záležitosti pokračovala rýchlo. K československo-maďarskej
hranici sa pristupovalo podľa odlišných zásad ako k Čechám,
ktoré tvorili podľa Cambona základ nového štátu a ku ktorým sa
pripojí Morava, Slovensko a Podkarpatská Rus. Čechy boli odjakživa
česko-nemecké, zatiaľ čo Slovensko je novou krajinou a preto treba
určiť jeho hranice podľa zásad, ktoré formuloval generál Le Rond: V otázke
hraníc ČSR s Maďarskom francúzski zástupcovia občas v jednotlivostiach
zdanlivo ustupovali, aby potom krok za krokom získavali súhlas delegátov
ostatných veľmocí s československými nárokmi. V prospech
ČSR sa napríklad vyriešila napokon aj otázka Petržalky. Ešte stále
nie je celkom jasná záležitosť okolo stanovenia druhej demarkačnej
čiary medzi ČSR a Maďarskom. Podľa úplného stenogramu zasadnutia
sa o tejto československej požiadavke rokovalo na zasadnutí Komisie
pre československé záležitosti 24. marca 1919.
Predložil jej ju maršál Foch a doložil ju listom E.Beneša a memorandom
Ministerstva obrany ČSR, v ktorom žiadali, aby bola nanovo stanovená
demarkačná línia a to tak, aby Československo mohlo slobodne využívať
železnicu Bratislava, Štúrovo, Banréve a železnicu Košice, Alsómihaly,
Satorújhely, Užhorod, Užok a medzi československými a maďarskými
silami by zostala úzka neutrálna zóna. Vzhľadom na to, že uskutočnenie
tejto požiadavky by sťažilo komunikáciu medzi západným a východným
Maďarskom,
Foch navrhol utvorenie neutrálnych zón A a B, z ktorých
by sa stiahli československé aj maďarské vojská a na ich mieste by
vznikla zóna pre Medzispojeneckú komisiu železníc, ktorá by bola
poverená používať železnicu Parkan-Banréve-Miškovec a ktorá by
zabezpečila, aby ju mohli používať rovnako Čechoslováci ako Maďari.
Väčšine delegátov sa zdalo zbytočné venovať tejto otázke
pozornosť, pretože po nástupe vlády B.Kuna sa im to zdalo
nerealizovateľné. Napriek tomu Fochovu požiadavku prijali a rozhodli
sa ju postúpiť Najvyššej rade, aby sa podľa okolností rozhodla, čo
s ňou. Rada mala zasadať v ten istý deň popoludní.35
O jej stanovisku k tomuto problému sa zatiaľ nenašli nijaké
dokumenty. Posledné
zasadnutie Komisie pre Československé záležitosti 5. mája l9l9 bolo
opäť venované otázke Žitného ostrova, a to v súvislosti s listom
generála Smutsa, ktorý hovoril, že T.G.Masaryk bol ochotný vzdať sa
územia obývaného Maďarmi. Francúzski delegáti odvolajúc sa na
vyjadrenia Beneša a Kramářa vyvrátili, že by išlo o vyjadrenie československej
vlády a komisia potvrdila svoje pôvodné stanovisko a poslala ho zvláštnou
nótou Rade ministrov zahraničných vecí Mierovej konferencie. Ako
teda odpovedať na otázku formulovanú v názve tohoto stručného
príspevku o mierových rokovaniach v Paríži? Bez nárokov na
konečné riešenie a definitívnu odpoveď možno povedať, že hranice
nových štátov v strednej Európe predstavovali naozaj veľký
vedecký a politický problém. O vecnej stránke problémov strednej
Európy boli delegáti a experti lepšie informovaní, ako to tvrdili
odporcovia mierového usporiadania po prvej svetovej vojne a ako si to
napríklad myslel aj T.G.Masaryk alebo M.Károlyi. Napriek
spontánnemu vzniku nových štátov
veľmoci chceli pristupovať k územiu bývalého Rakúsko-Uhorska
ako k územiu porazeného nepriateľa
a ČSR sa musela neustále dovolávať svojho štatútu vojnového
spojenca. Do 17. marca 1919 nebolo jasné, či bude priamym signatárom
mierových zmlúv. Z analyzovaných dokumentov ďalej vyplýva, že
v prvej fáze rokovaní, ktoré sa pôvodne chápali ako rokovania
o preliminárny mier, bolo stanovenie hraníc v strednej Európe výsledkom
úsilia veľmocí o vzájomný konsenzus a často boli motivované skutočným
záujmom o mierové a slobodné spolužitie rovnoprávnych národov a národnostných
menšín v tomto regióne. Príspevok
vznikol ako súčasť projektu Vega 4/4089/98 Francúzsko a stredná Európa
v rokoch 1914-1948. Obrazy a stereotypy, udalosti a vzťahy. Výskum
bol realizovaný vďaka
slovensko-švajčiarskemu projektu CEEC No 7SLPJ048459 Význam
etnických a náboženských menšín vo vzťahoch medzi strednou a západnou
Európou, ktorý subvencoval Fonds national de la recherche scientifique
(suisse). Bol publikovaný v zborníku ŠVORC, P. - HARBUĽOVÁ, Ľ.
(editori): Stredoeurópske národy na križovatkách dejín. Prešov -
Bratislava - Wien 1999, s. 236-251. POZNÁMKY: 1
KEYLER, William R.: The
Principle of National Self-Determination as a Factor in the Creation of
Postwar Frontiers in Europe, 1919 and 1945. In: BAECHLER, C. - FINK, C.:
L´établissement des frontieres en Europe apres les deux guerres
mondiales. Bern, Peter Lang 1996, p. 42, ďalej L´établissement. 2
Travaux du Comité d´Etudes. Paris, Imprimerie nationale 1918-1919, 30
fasc. en 2 volumes. Sú dostupné napríklad v Bibliotheque de l´Institut
des hautes études internationales v Ženeve. 3
Archives du Ministere
des affaires etrangeres Paris, Papiers d´agents-Archives privés,
Tardieu 166, vol. 367 (ďalej AMAE, PA-AP). 4
O Benoistovi po
slovensky por. BLED, J.-P.: Misia Charlesa Benoista v Rakúsko-Uhorsku
(1897). In: FERENČUHOVÁ, B. (ed.): Francúzsko a stredná Európa
1867-1914. Bratislava, Academic Electronic Press 1995, s. 74-80. 5
BARIÉTY, J.: Le
„Comité d´Etudes“ et la frontiere rhénane. In: L´établissement,
p. 251-254. 6
Travaux du Comité d´Etudes. Tome 1. Alsace-Lorraine et la frontiere
Nord-Est. Tome 2. Questions européennes. Belgique, Slesvig, Tchécoslovaquie,
Pologne et Russie, Question Adriatique, Yougoslavie, Roumanie, Turquie d´Europe
et d´Asie. Atlas établi sous la direction d´Emmanuel Martonne. Paris,
Service géographique de l´Armée 1918-1919. 7
Travaux du Comité d´Etudes.
Paris, Imprimerie nationale 1918-1919, 30 fascicules en 2 volumes. 9
Diskusia k referátu Recensement des populations en Autriche-Hongrie.
Travaux du Comité d´Etudes, vol. 2, 10.12.1918, p. 9. 10
ANCEL, J.: Manuel géographique
de politique européenne. T. 1, Europe centrale. Paris, Delagrave 1936,
p. 10. 11
ANCEL, J.: La géographie de la Petite Entente. Le Monde slave, 1930, t. 7,
n. 6 12
ANCEL, J.: Les frontieres slovaques. Le Monde Slave, Nouvelle série t. 11,
avril 1934, t. 47-64. 13
ÁDÁM, M.. (éd.): Documents diplomatiques francais sur l´histoire du
bassin des Carpates 1919-1932, (ďalej DDF - BdC)
vol 1, Budapest Kiadó, p. 52-55. 14
Ibid.,
p. 55-59. 15
AMZV, PA, zv. 3, dok.
159. 16
AMZV Praha, Parížsky
archív, zv. 5, dok. 407 17
DDF - BdC, vol. 1, p. 107-108 18
Pichon veľvyslancom Francúzska v Londýne, Berne, Bruseli, Ríme a
Washingtone, 29.11.1918. AMAE Europe 1918-1940, Hongrie vol. 44, f.
165-167 19
Service historique de l´Armée
de Terre, Paris-Vincennes, (ďalej S.H.A.T)
4N57 c/63 d/11. 20
AMAE, PA-AP, Tardieu
166, vol.368, f. 51-87; tiež Bibliotheque de documentation
internationale contemporaine B.D.I.C. Paris Nanterre, fonds Klotz, F 223
15/1 A Rei 21
DDF BdC, I, doc. 72, p.
128-129 22
AMAE, PA - AP, Tardieu
166, vol. 368, f. 13. 23AMAE,
PA-AP Tardieu 166, vol. 368, f. 7. 24
Ibid., f. 3-16 25
Počas návštevy ČSR v
30. rokoch Le Rond uviedol, že pôvodne sa priklonil k názoru E.
Beneša a chcel pripojiť k Slovensku aj časť Novohradských
vrchov a severný svah Matry a Bukových hôr. Potom však usúdil, že
ani z hospodárskej stránky ani zo strategickej stránky by to pri
moderných spôsoboch vedenia vojny veľa neznamenalo a názor zmenil.
Por.: HRONSKÝ, M.: Boj o Slovensko a Trianon. Bratislava, Národné
literárne centrum 1998, s. 216-217 26
AMAE, PA-AP, Tardieu
166, vol. 367, f. 218-220, nesignovaná analýza z 29.1.1919 . 27
Por. PERMAN, D.: The
Shaping of Czechoslovak State. Leiden, Brill 1962, p. 123-131; HOUDEK,
F.: Vznik hraníc Slovenska. Bratislava, Nákladom Prúdov 1931, s. 299;
československé memorandá č. 4 - 11 vo francúzštine sa nachádzajú
v AMAE, AP-PA , Tardieu
166, vol. 369, f. 1-165, francúzske résumé týchto memoránd
f. 134-165 28
HRONSKÝ, M.:
Boj o Slovensko a Trianon. Bratislava, Národné literárne
centrum 1998, s. 212-220. 29
ŠOLLE, Z.: Masaryk a
Beneš ve svých dopisech z doby pařížských mírových jednání
v roce 1919. Praha, Archiv AV ČR 1994 30
AMAE, PA-AP, Tardieu
166, vol. 367, f. 5. 31
AMAE, PA-AP, Tardieu
166, vol. 367, f. 5, 13 32
ŠOLLE, Z.: c. d.,. II, Praha, Archiv AV ČR 1994, s. 185. 33
AMAE, AP-PA, Tardieu
166, vol. 367, f. 15-17 34
Ibid. f. 14 35
Ibid.,
f. 90-91 |